Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lehké opevnění na Jesenicku

10. 5. 2014

Mgr. Martin Ivan

   Výstavba lehkého opevnění byla v oblasti Kralického Sněžníku a Jeseníků zahájena Ženijním stavebním velitelstvím (ŽSV) I.  v roce 1937. Jednalo se výhradně o lehké objekty vzor 37 (zvané řopíky), které byly plánovány ve dvou sledech. (Třetí sledy se budovaly na Bruntálsku, které náleželo pod ŽSV IV.)

  Za předpokladu, že budeme oblast severně od Branné (ležící v okrese Šumperk) považovat za Jesenicko, byly v září 1938 nejlépe vybudovány následující úseky lehkého opevnění:
- Kolštejn (Branná), oblast severně od Branné a údolí mezi Brannou a Ostružnou (okres Jeseník), kterým vede silnice a železniční trať na Ramzovské sedlo,
- Domašov, severně od Bělé pod Pradědem, kudy vede silnice na Červenohorské sedlo.

   Naopak vůbec nebyly vybudovány úseky v oblasti plánované cvičné tvrze Orlík (asi 5 km jižně od Rejvízu), zřejmě z důvodu zrušení výstavby tvrze. Tato oblast je ovšem hornatá a zcela zalesněná, proto není prostupná pro větší vojenské jednotky.

   Hlavní přechody přes západní část Jeseníků tak byly zajištěny. Mezilehlé oblasti ve vyšších nadmořských polohách, např. na Šeráku, byly chráněny polním opevněním (dřevozemní objekty a okopy). Podle sdělení jednoho z pamětníků byl k obraně Šeráku nedostatek vojáků a pěší družstvo nahrazovali dva muži v okopu s lehkým kulometem a puškami.

 

Použité prameny:

Internetové stránky ropiky.net, Wikipedie
Turistická mapa KČT č. 53 Králický Sněžník. 2011
Turistická mapa KČT č. 55 Hrubý Jeseník. 2013 

 

Náhledy fotografií ze složky Muzeum čs. opevnění Branná

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA